Utbildning

Vi stödjer intresserade att bedriva forsknings- och utvecklingsprojekt

Forum > Utbildning

Ett tidigt syfte var att inom Forum erbjuda fortbildning för att ge yrkesverksamma inom området fördjupad kunskap om planering av lokaler för vård och omsorg, baserat på aktuell forskning och praktik.

Den första kursen hölls av Solveig Fridell på KTH 1994 och omfattade två veckor. I samverkan med Nordiska Hälsovårdshögskolan i Göteborg hölls från 2001 en kurs i ’Lokalplanering av vårdlokaler’. Kursen omfattade fem veckor där lokalplanerare, arkitekter och vårdpersonal i klinikledning deltog. 2015 omarbetades kursen och sedan dess genomför CVA, på uppdrag av Forum Vårdbyggnad, fortbildningskursen ’Vårdens lokaler’ som hålls vartannat år.

Vårdens lokaler 2024

Kursen avser att ge yrkesverksamma, som har som uppdrag att arbeta med med planering av vårdverksamhetslokaler, fördjupad kunskap om planering av lokaler för vård och omsorg baserat på aktuell forskning och praktik

Kursen syftar till att utveckla kursdeltagarnas förmåga att arbeta med planerings- och utformningsuppdrag avseende vårdens byggnader och lokaler med utgångspunkt i brukarnas och intressenternas behov och krav. Vidare att stödja ett professionellt agerande i de skeden då ramar, riktlinjer och innehåll beslutas med beaktande av verksamhetsnytta.

Kursen är baserad på följande teman/områden

  • Vårdens organisation, verksamheter och fastigheter
  • Vårdens utgångspunkter; vårdfilosofi och förutsättningar
  • Evidensbaserad design och vårdmiljöns betydelse
  • Vårdmiljöer ur olika målgruppers behov
  • Vårdmiljö, kunskapsbaserade processer, metoder, och evidens
  • Vårdmiljö, redskap, PTS, planeringsinstrument
  • Vårdbyggande, aktuella utmaningar
  • Hållbarhet på systemnivå och i projekt

Information

För godkänd kurs krävs:

  • 80% aktiv närvaro vid kurstillfällen
  • Godkända förberedelseuppgifter till kurstillfällen
  • Inlämning av individuell examinationsuppgift kopplad till kurslitteratur
  • Genomförande av examinationsuppgift i grupp och aktiv respondentskap vid dess presentation samt opponering på annan grupps arbete. Projektuppgiften bedöms baserat på:
    • Process, samverkan
    • Projektdata, underlag, referenser
    • Resultat: underbyggt förslag , argumentation
    • Färdigställande av kursloggbok med kursreflektion
  • 42.500 kr (ej medlem)
  • 38.500 kr (medlem)

Vid sen anmälan är priset 45.000 kr
Samtliga belopp är exkl. moms

Kursen bygger på aktivt deltagande där reflektion och dialog baserat på yrkeserfarenheter mellan kursdeltagare är en väsentlig del.

Kursens tidsåtgång är planerad enligt följande:

  • Fyra fysiska kurstillfällen, 104 tim
  • Förberedelse, framtagning av material till fysiska kurstillfällen, 24 tim
  • Individuell läs/skrivuppgift kopplad till kurslitteratur, 24 tim
  • Projektuppgift, 40 tim
  • Individuell kunskapsutveckling, dagbok, 4 tim
  • Kursutvärdering, övr, 2 tim
  • Totalt cirka 190-200 timmar

Kurslitteratur, som ingår i kursavgiften:

  • Vårdmiljöns betydelse. Helle Wijk (Red.). Studentlitteratur AB. 2014. ISBN 978-91-44-07811-3.
  • Evidensbas för vårdens arkitektur 2020. CVA.
  • Projekt i praktiken – att leda projekt och åstadkomma förändring. Bengt-Erik Larsson. Studentlitteratur AB.
  • 2012.ISBN 978-91-44-07703-1

Ytterligare litteratur och texter presenteras i samband med kursregistrering och vid kursstart.

Kunskapsförmedling sker via i huvudsak fysiska föreläsningar, litteraturstudier, studieuppgifter, seminarier och workshops samt examinationsuppgift. Ämnet är tvärvetenskapligt till sin karaktär och omfattar föreläsningar med utgångspunkt i såväl teori som fallstudier/case. Examinations uppgiften bygger på en tillämpning av kursens ämnesområden i ett fiktivt fall utvecklat av kursdeltagarna.

Kursen är organiserad kring fyra huvudsakliga kurstillfällen om tre dagar vardera. Samtliga tillfällen genomförs i Chalmers lokaler. Dessa omfattar föreläsningar, övningsuppgifter och handledning och förbereds med hemuppgifter och läs-uppgifter. Vid det fjärde och avslutande tillfället genomförs presentation och examination av projektuppgiften.

Mellan kurstillfällen ska kursdeltagare:

  • utveckla innehållet i en individuell examinationsuppgift baserat på empiri och litteraturstudier
  • arbeta med en gemensam examinationsuppgift i en projektgrupp
  • förbereda sig inför fysiska kurstillfällen, framtagande av material, egna exempel etc.
  • föra logg-bok över individuell kunskapsutveckling

Proffesur

Professuren i Vårdbyggnad inrättades i maj 1998 vid Chalmers tekniska högskola och är kopplad till verksamheten vid CVA (Centrum för Vårdens Arkitektur), som bildades 2006. Vår förste innehavare var fram till 2007 Åke Wiklund (arkitekt SAR). Därefter erhöll Peter Fröst (arkitekt MSA) professuren fram till 2019. Från och med januari 2020 delar Cristiana Caira och Johanna Eriksson professuren.

Forum finansierar tjänsterna tillsammans med Västra Götalandsregionen och Chalmers. Forum Vårdbyggnad har ett nära samarbete med CVA och samarrangerar en av dagarna på vårkonferensen samt vidareutbildningen Vårdens lokaler 7,5 p.